Haren-Eelde

Lezing over Dahlia's en aardappels door Brian Kabbes op 26 maart 2024

Op het oog een wonderlijke combinatie, toch is er een overeenkomst. Beide zijn knoldragende planten die in een ongelooflijke verscheidenheid voorkomen. Reuzen en dwergen, felle kleuren en zachte pasteltinten. Tijdens deze diavoorstelling maakt u in het eerste uur kennis met de veelzijdigheid in kleur en vorm van de aardappel en haar boeiende familieleden. Vooral de oorspronkelijke aardappel uit de Zuid Amerikaanse Andes komt ruim aan bod, maar ook de familieleden uit de sier- en moestuin worden niet vergeten.

Na de pauze is een andere knolvormende plant aan de beurt; de dahlia. Heel bekend zijn de vaak dubbelbloemige tuindahlia’s in bonte kleuren, maar ook hier zijn de oorspronkelijke wilde voorouders minstens zo interessant. Wij nemen u mee op een spannende reis die wij maakten op zoek naar wilde dahlia soorten in de jungle van Mexico. Hier zal duidelijk worden dat de aardappel en dahlia meer met elkaar gemeen hebben dan menigeen zo op het oog zou zeggen. Het programma duurt ongeveer tweemaal 50 minuten onderbroken door een pauze.

Datum:dinsdag 26 maart 2024
Plaats:   't Witte Kerkje, Jachtlaan 11, 9751 PB Haren